09 December, 2011

TIPS : MAKANAN PROTEIN YANG RENDAH LEMAK






PROTEIN
dicerna didalam badan manusia adalah lebih lambat dibandingkan lemak dan juga karbohidrat Protein membuat anda kenyang lebih lama dan menjaga kadar gula dalam darah.

TELUR
Telur merupakan sumber protein yang mengandunigi nutrisi terlengkap dibandingkan makanan sumber protein yang lain.Sebiji telur re
bus mengandung tujuh gram protein dengan hanya dua gram lemak. Untuk menghindari lemak, gunakan putih telur dan buang kuningnya.

DADA AYAM
Potongan daging rendah lemak dimakan dengan roti whole grain dengan topping mustard dan bayam merupakan pilihan makan yang sihat.

SUSU
Susu dan sejenisnya merupakan sumber protein yang terbaik.
Protein dari sumber ini mudah dicernakan dan diserap oleh tubuh. Susu mengandung protein yang baik serta mengandungi kalsium yang baik untuk anak-anak yang sedang membesar






DAGING
Daging juga merupakan sumber lain bagi protein. Di dalamnya terdapat pula banyak zat besi, fosfor dan beberapa vitamin B complex .

IKAN
Pastikan selalu menyediakan ikan segar dalam lemari pendingin Anda. Dengan begitu, Anda selalu mempunyai bahan untuk membuat makanan sehat kaya protein.(MI/ICH)

Ikan kod merupakan sumber protein terbaik untuk dinikmati. Apa yang menarik, selain membekalkan kandungan protein yang tinggi, ikan kod juga rendah kalori (4 auns hidangan ikan kod membekalkan kira-kira 52.1 peratus protein dengan hanya 119 kalori).

Ia juga membekalkan beberapa nutrisi penting yang lain dan amat bermanfaat kepada kesihatan kardiovaskular anda. Kajian di Amerika menunjukkan bahawa mereka yang makan ikan kod dengan kerap akan membantu mengurangkan risiko diserang sakit jantung. Ikan kod kaya dengan kandungan asid omega 3, vitamin B12 dan vitamin B6 yang diperlukan bagi memastikan kadar homocysteine dalam tubuh berada pada tahap rendah. Ini penting kerana jika kadar homocysteine dalam tubuh tinggi, ia akan memberikan tekanan pada salur darah dan ini akan menyumbang pada serangan sakit jantung.


CREDIT : http://www.tipsdanpetua.com/tag/sumber-protein-terbaik/

http://www.resep.web.id/tips/telur-dan-susu-sumber-protein-yang-baik.htm



5 comments:

  1. Salam....

    Blh tak nur bg sy menu makanan ketika megambil SD 2

    ReplyDelete
  2. salam... hai sis...

    sis leh buka link ini... http://workinglifetime.blogspot.com/p/menu.html

    ReplyDelete
  3. salam sis..
    saya baru ambil sd2 alpha lipid .. boleh x minum susu rendah lemak?? takot bila ambil susu berat badab xturun

    ReplyDelete
  4. bole xde masalah... ambik yg kurnag manis juga...

    ReplyDelete
  5. saya kalu minum sd2 ada tak kena amik jarak seketika sebelum mkn..

    ReplyDelete